جزییات فوت «سعید خادمی» در دادگاه انقلاب | اتهام وی چه بود؟

وکیل سعید خادمی، متهمی که حین تشکیل جلسه رسیدگی در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب جان خود را از دست داد، اتهام نسبت داده شده به او را «تبلیغ علیه اسلام» عنوان و از استرس موکلش خبر داد.
جزییات فوت «سعید خادمی» در دادگاه انقلاب | اتهام وی چه بود؟
کد خبر : ۴۹۵۸۵

 امروز اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر جان باختن یک متهم در حین جلسه رسیدگی در دادگاه انقلاب را تأیید کرد. حسین عسکری‌راد، وکیل او در گفتگو با «شبکه شرق» با اشاره به آنچه بر «سعید خادمی» گذشت، اظهار کرد: «آقای سعید خادمی در سال ۱۴۰۱ بیشتر از یک ماه بازداشت شده بود، ولی آزاد شد. او از خانه به جلسه دادگاه آمد. دادگاه او دو مرتبه عقب افتاد و پریروز، بالاخره جلسه دادگاه در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. می‌ترسید که محکوم شود و این محکومیت در پرونده استخدامی او اثر بگذارد. آقای خادمی بسیار مضطرب بود و توضیحات ما هم نتوانست به او کمک کند.»

این وکیل دادگستری درباره جزئیات عناوین اتهامی سعید خادمی نیز بیان کرد: «سعید خادمی یوگا کار می‌کرد، نوعی از یوگا که با عنوان «ساهاجا یوگا» مشهور است ضابط، اقدامات آنان را علیه تبلیغ علیه اسلام شناسایی کرده در حالی که کتابی تحت این عنوان در ایران منتشر شده و از قرار معلوم به چاپ سوم رسیده است. با این حال، این نهاد، اقدامات آنان را تبلیغ علیه اسلام در نظر گرفته بود و به همین واسطه هم مرحوم تحت فشار و استرس روانی بسیار زیادی قرار داشت.»

او درباره شیوه برخورد قاضی دادگاه نیز بیان کرد: «قاضی شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب برخورد بسیار خوبی داشت، خبری از برخورد تند یا چنین چیزی نبود. قاضی اولین سؤال را از او کرد، ولی پس از طرح سؤال دوم، آقای خادمی دست به پشتش گذاشت و آخ کشید و به سمت من افتاد. من بغلش کردم، پس از اینکه متوجه حال بدش شدم، او را کف دادگاه خواباندیم و بلافاصله با پزشک مستقر دادگاه انقلاب تماس گرفتیم، ولی متأسفانه این پزشک پس از ۸ دقیقه به جلسه رسید با اینکه فقط یک طبقه فاصله بود. پزشک گفت او فشارش افتاده و باید او را به پایین بیاورید که سرم وصل کنم، در همین فاصله، اورژانس رسید و حدود ۴۰ دقیقه برای احیای او تلاش کردند، ولی متأسفانه نتیجه نداد و آقای خادمی حین جلسه جان خود را از دست داد.»

عسکری راد متذکر شد: «اتهام آقای سعید خادمی مستند به ماده ۵۰۰ مکرر قانون مجازات اسلامی بود که این ماده از سال ۱۴۰۰ به بعد، لازم الاجرا شده در حالی که فعالیت یوگایی او مربوط به قبل از سال ۱۴۰۰ است، ولی متأسفانه دادسرا برای او کیفرخواست صادر کرده و برای او ۵ جلد پرونده تشکیل داده بودند. آقای خادمی چشمش که به پرونده‌ها افتاد، استرسش دو چندان شد و در نهایت، تمام کرد.»

او خاطرنشان کرد: «آقای خادمی تخصص‌اش، کاربرد ریاضی در کامپیوتر بود. او کارمند یک مؤسسه پژوهشی وابسته به آقای محمدجواد لاریجانی بود. دیروز هم با انتشار خبر فوت، آقای لاریجانی هم بسیار ناراحت شد و تماس گرفت و گفت که تصور می‌کرده پرونده در دادسرا تمام شده است، ولی خب متأسفانه اینطور نبود. آقای خادمی فردی بسیار ماخوذ به حیا بود به طوریکه حتی به خانواده‌اش هم نگفته بود که جلسه رسیدگی به اتهاماتش قرار است برگزار شود و من خودم، خبر فوت را به خانواده‌اش دادم.»

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر